• Aktualności
  • Testy
  • Wyprawy
  • Porady
  • Filmy
  • Kalendarz
  • Kontakt
Supsurfer.pl
  • Aktualności
  • Testy
  • Wyprawy
  • Porady
  • Filmy
  • Kalendarz
  • Kontakt
  • Facebook

  • YouTube

  • RSS

Testy

Starboard All Star Airline 14’x24.5”

Starboard All Star Airline 14’x24.5”
Krzysztof Mruk
14/10/2022

W ciągu ostatnich lat Starboard mocno ugruntował swoją pozycję jednego ze ścisłych liderów wśród producentów pompowanych desek race. Nie bez powodu supy z serii All Star Airline widać prawie na każdych regatach, w których dopuszczone są pompowane konstrukcje. W naszym teście sprawdziliśmy jak dla zwykłego śmiertelnika spisuje się najwęższy i zarazem najbardziej radykalny model „dmuchanego” All Stara – 14’x24.5”. 

Konstrukcja i wyposażenie

Jak na wyczynową deskę przystało, All Star Airline wykonany jest w najbardziej zaawansowanej technologicznie konstrukcji Starboarda o nazwie Deluxe. Mamy tutaj zgrzewane ciśnieniowo łączenia elementów kadłuba, bardzo lekki i sztywny dropstitch oraz szereg ciekawych rozwiązań, poprawiających zachowanie i funkcjonalność deski. Za zwiększoną sztywność kadłuba odpowiadają dwa karbonowe pasy, biegnące przez całą długość pokładu, oraz sztandarowy pomysł Starboarda – arkamidowy kabel w karbonowym pasie, przeciągnięty po dnie deski od skrzynki statecznikowej, przez plastikowy czubek dziobu, aż  do jednego z czterech zaczepów na dziobowej części pokładu. Dno rufy zakończone jest rantem z PVC, nadającym ostrzejszą krawędź spływu wody, co ma pomagać w uzyskiwaniu większej prędkości podczas wiosłowania na maksymalnych obrotach. Na pokładzie znajdziemy bardzo wygodne trzy uchwyty do przenoszenia deski, jeden centralny i dwa boczne, „regatowe”, przydatne podczas wbiegania do wody na starcie wyścigu. Kolejnym innowacyjnym pomysłem Starboarda są wklejone podwyższenia burt w obszarze, gdzie stoimy na desce. Pozwalają one stopom na lepsze oparcie np. podczas płynięcia po zafalowanej wodzie, dzięki czemu uzyskujemy pewniejszy balans na pokładzie. Oprócz tego deskę wyposażono w linkę bagażową i dwa mocowania do kamer, czy też innych urządzeń wspomagających trening. 

Parametry Starboard All Star Airline 14’x24.5”

  • Długość: 14’
  • Szerokość: 24.5”
  • Grubość: 6”
  • Pojemność: 310 litrów
  • Waga: 10.2 kg
  • Ciśnienie: 18 psi

Cena: 7 249 zł

W zestawie znajdują się: 

  • Plecak
  • Pompka dwukierunkowa
  • Zestaw naprawczy
  • Smycz
  • Uchwyt STAR do mocowania akcesoriów
  • Instrukcja obsługi

W pierwszych modelach All Stara Airline sprzed paru lat, przed zejściem na wodę należało poświęcić trochę czasu na dopasowanie i odpowiednie zawiązanie końcówki aramidowego kabla. W nowym modelu jesteśmy praktycznie od razu gotowi do zejścia na wodę. Kabel był już fabrycznie dobrze zamocowany i pozostało jedynie wybranie pasującego zaczepu na dziobie. Pierwsza pozycja wydała nam się trochę za luźna, więc ostatecznie wybraliśmy drugą, która zapewniała odpowiednie naprężenie. Nie warto tutaj przesadzać, ponieważ zbyt mocne naprężenie może odkształcić zaplanowaną linię rockera, co z pewnością nie przełoży się na lepsze osiągi. Z kablem wiąże się jedyny drobny mankament konstrukcyjny. Otóż jego końcówkę należy upchnąć gdzieś w czeluściach skrzynki statecznikowej, co później trochę przeszkadza w mocowaniu statecznika. Przynajmniej podczas kilku pierwszych sesji. Poźniej końcówka kabla jakoś się w tej szynie układa, robiąc miejsce dla głównego gospodarza. 

Z All Starem otrzymujemy bardzo obszerny plecak, który gabarytami dorównuje prawie dwóm  plecakom do desek allround. Wynika to z potrzeby składania deski z obu stron w kierunku środka (a nie z jednego końca do drugiego), gdzie znajdują się usztywnione podwyższenia burt. A ich nie zegniemy, dlatego po złożeniu supa wychodzi nam dość duży pakunek. W zestawie mamy też m.in. bardzo lekko i wydajnie pracującą pompkę z opcją wysysania powietrza oraz elastyczną smycz do zapięcia na kostce. Osoby preferujące zapięcie pod kolanem, będą musiały zorganizować sobie innego leasha. Rzep w firmowej smyczy jest zbyt krótki, by mógł objąć nogę dorosłej osoby powyżej kostki. 

Starboard All Star Airline jest prawdziwym szczytem współczesnej techniki budowy pompowanych desek. Jego kształt, staranność wykonania i pomysłowe rozwiązania konstrukcyjne mogą być dla wielu producentów wzorem godnym naśladowania. 

Wrażenia na wodzie

All Star 14’x24.5” to jedna z najwęższych i najbardziej smukłych pompowanych desek na rynku. Już pierwszy rzut oka na ten kadłub przynosi do głowy dwie myśli: po pierwsze będzie bardzo szybko, po drugie… niekoniecznie łatwo. I faktycznie, wejście na deskę momentalnie przysparza wielu emocji. Miękną kolana, palce stóp niczym szpony mocniej wbijają się w pokład, a błędnik zaczyna z głową zabawę we „wpadnę/nie wpadnę”. Im szybciej pozbędziemy się tych myśli i po prostu zaczniemy wiosłować, tym prędzej przekonamy się, że nie taki diabeł straszny, jak go malują. Po zdecydowanym starcie deska momentalnie zyskuje na stabilności. Co ciekawe, to wrażenie niepewności było wręcz minimalne na akwenie z płytką wodą, a znacznie większe na głębokiej rzece. Oto jak wiele zależy od naszego nastawienia i obawy przed wpadnięciem do wody. Ale nie ma co ukrywać. All Star 14’x24.5” nie jest łatwą deską. Jej stabilność można porównać do sztywnej race’ówki o szerokości 21 – 22”. Zatem, trzeba już mieć wypływane godziny na bardziej wyczynowym sprzęcie, żeby móc w pełni wykorzystać ten potencjał. A jest on całkiem spory. Deska fantastycznie przyspiesza, szybko osiągając bardzo wysoką prędkość. Jedyną pompowaną deską na jakiej pływaliśmy, która mogłaby się potencjalnie równać pod względem startu i przyspieszenia, jest Itiwit Race 500 14’x25”. Choć Itiwit również osiąga niesamowitą prędkość, to Starboard wydaje się mieć ten dodatkowy bieg przy maksymalnych obrotach, który wprowadza All Stara w jeszcze szybszy ślizg. Mamy tu na myśli naprawdę bardzo szybkie wiosłowanie, np. podczas wyścigu w sprincie. W wyścigach technicznych, czy na długim dystansie, różnice te mogą być mniej odczuwalne. 

Przez swój smukły kształt i płaski rocker All Star oferuje rewelacyjne utrzymywanie kursu. Ta deska jedzie jak po szynach. Wąski kadłub bardzo ułatwia równolegle prowadzenie wiosła względem burty, co dodatkowo usprawnia płynięcie na wprost. All Star 14’x24.5” jest dość czuły na miejsce, w którym stoimy. Jeśli staniemy za bardzo z przodu, wąski i płaski dziób może mieć tendencję do lekkiego nurkowania. Gdy ustawimy stopy tak, że palce będą na lini centralnego uchwytu, wtedy deska lekko sunie po wodzie, z dziobem idealnie ułożonym do rozcinania tafli. All Star zaskakująco dobrze radzi sobie z pokonywaniem mniejszych fal idących prosto w stronę dziobu. Rozcina je niczym nóż, nie powodując przy tym nadmiernej utraty równowagi. Więcej skupienia należy włożyć, gdy fale zaatakują nas z boku burty. Wtedy na ratunek przychodzą kapitalnie przemyślane podwyższenia burt, pozwalające złapać dodatkowy balans. 

Kiedy przyjdzie czas na zwrot i chcemy go wykonać naprawdę szybko, musimy być gotowi na dalekie przejście na tył deski i mocniejsze obciążenie rufy. Wbrew pozorom nie jest to aż tak trudne, jak sugerowałaby to niewielka szerokość All Stara. Jeśli ktoś ma opanowane regatowe nawroty na wyścigowych supach, nie powinien odczuć większych problemów. Zakręty bez przechodzenia na rufę wychodzą znacznie wolniej i wymagają większego wysiłku.  

Podsumowanie

Starboard All Star Airline 14’x24.5” to regatowa maszyna, która nie zawiedzie nawet najbardziej wymagających zawodników, chcących startować w klasie desek pompowanych. Z dobrym sportowcem na pokładzie może nawet zagrozić szerszym sztywnym deskom race. Jest wymagająca, ale też sporo daje w zamian. Jeśli jesteście gotowi na wyzwanie i szukacie najwyższych osiągów dostępnych w pompowanych konstrukcjach, to naszym zdaniem aktualnie najlepsza deska na rynku. Osoby dopiero zaczynające przygodę z wyścigami i deskami race, lub chcące połączyć jedną deską starty w zawodach oraz rekreacyjne pływanie, powinny zainteresować się szerszymi All Starami Airline. 

Deskę do testu udostępnił sklep Hydrosfera.pl

Powiązane tematyairlineall starstarboardsuptest
Subscribe
Login
Powiadom o
guest
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Testy
14/10/2022
Krzysztof Mruk

Redaktor Supsurfer.pl

Powiązane tematyairlineall starstarboardsuptest

Więcej z działu Testy

  • więcej
    Oxygen Touring 12’6”

    W ubiegłym roku sklep Hydrosfera wprowadził na polski rynek nową markę pompowanych desek – Oxygen SUP. Jej kolekcja składa się czterech...

    Krzysztof Mruk 18/01/2025
  • więcej
    UONE Touring 2024

    Jaką deskę do touringu najlepiej wybrać? Krótszą i szeroką, czy klasyczny model 12’6”? A może pójść na...

    Krzysztof Mruk 16/11/2024
  • więcej
    Jobe Neva 12’6”

    Po touringowym modelu Duna 11’6” i allroundowym Mira 10’ mieliśmy okazję sprawdzić, jak pływa kolejny SUP marki Jobe....

    Krzysztof Mruk 21/08/2024
  • więcej
    Starboard iGO 10’8”x33” DL

    Drugim bestsellerem Starboarda w nowej technologii Deluxe Lite, którego udało nam się testować, jest allorundowy model iGO 10’8×33”....

    Krzysztof Mruk 14/08/2024
  • więcej
    Starboard Touring M 12’6”x30” DL

    W tegorocznej ofercie Starboarda pojawiła się premierowa linia pompowanych desek Deluxe Lite, zastępująca dotychczasowe modele ZEN. To zupełnie...

    Krzysztof Mruk 08/08/2024
  • więcej
    Super 10’6” Light

    Czy tania deska SUP może być dobra? Sprawdziliśmy na przykładzie allrounda polskiej marki SUPer, który w tym...

    Krzysztof Mruk 05/08/2024
  • więcej
    Shark Touring 12’6”x30”x5”

    Deska touringowa dla lżejszych osób, którym zależy na wyższej prędkości i dłuższym ślizgu po wodzie – tak...

    Krzysztof Mruk 24/07/2024
  • więcej
    E-foil – loty na elektrycznej desce

    O E-foilu, czyli deskach z hydrofoilem, napędzanych elektrycznym silniczkiem, usłyszeliśmy pierwszy raz jakieś dwa lub trzy lata temu....

    Krzysztof Mruk 11/07/2024
Przewiń więcej
Tap
  • Popularne

  • Najnowsze

  • Komentarze

  • Nowa gama desek SHARK SUP na rok 2025
    Aktualności11/02/2025
  • Starboard Air Foil Learner – 4 w 1
    Aktualności14/03/2025
  • Noc Kupały na SUPach nad Jeziorem Powidzkim
    Aktualności05/04/2025
  • Wiosło do SUP foila
    Aktualności26/03/2025
  • Fanatic SUP 2025
    Aktualności19/03/2025
  • Perfekcyjny start z plaży według Connora Baxtera
    Porady08/05/2025
  • Sensacyjny debiut Hanny Kamińskiej w Pucharze Świata SUP
    Aktualności05/05/2025
  • Nowe rozwiązanie chroniące wiosła SUP
    Aktualności28/04/2025
  • Bezpieczne SUPowanie: 10 najczęstszych urazów i jak ich uniknąć
    Porady18/04/2025
  • Kantabria – SUP foilowy raj
    Filmy17/04/2025
  • Andrzej :

    Witam ! Lecę na Dominikanę we wrześniu i poszukuje w…

  • artur :

    Piękna rzeka!

  • Tomcio :

    Niedawno byłem świadkiem sytuacji, gdzie z supa opartego o ławkę…

  • Mario :

    Najslabsze deski na rynku RAPID nazwa zapożyczona od FANATICA(2017) i…

Facebook

Supsurfer.pl

Polski SUP magazyn o surfingu z wiosłem - najszybciej rozwijającym się sporcie wodnym na świecie!

TAGI

sup film regaty test starboard foil porady surfing itiwit deska decathlon 2019 fanatic deski zawody 2020 mistral 2018 kołobrzeg 2021 zima 2016 aztron spływ odra 2017 uone mistrzostwa świata 2022 szczecin red paddle aqua marina wiosło rrd wyprawy 2025 race 2024 ICF planet baltic sup race
  • Popularne

  • Najnowsze

  • Komentarze

  • Bezpieczne SUPowanie: 10 najczęstszych urazów i jak ich uniknąć
    Porady18/04/2025
  • Kantabria – SUP foilowy raj
    Filmy17/04/2025
  • Nowe rozwiązanie chroniące wiosła SUP
    Aktualności28/04/2025
  • Sensacyjny debiut Hanny Kamińskiej w Pucharze Świata SUP
    Aktualności05/05/2025
  • Perfekcyjny start z plaży według Connora Baxtera
    Porady08/05/2025
  • Sensacyjny debiut Hanny Kamińskiej w Pucharze Świata SUP
    Aktualności05/05/2025
  • Nowe rozwiązanie chroniące wiosła SUP
    Aktualności28/04/2025
  • Bezpieczne SUPowanie: 10 najczęstszych urazów i jak ich uniknąć
    Porady18/04/2025
  • Andrzej :

    Witam ! Lecę na Dominikanę we wrześniu i poszukuje w…

  • artur :

    Piękna rzeka!

  • Tomcio :

    Niedawno byłem świadkiem sytuacji, gdzie z supa opartego o ławkę…

  • Mario :

    Najslabsze deski na rynku RAPID nazwa zapożyczona od FANATICA(2017) i…

Copyright © 2022 Supsurfer.pl | Zapoznaj się z POLITYKĄ PRYWATNOŚCI serwisu Supsurfer.pl

Uone Voyager 12’6”
Shark Race SUP 14’
wpDiscuz
Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.Zgoda