• Aktualności
  • Testy
  • Wyprawy
  • Porady
  • Filmy
  • Kalendarz
  • Kontakt
Supsurfer.pl
  • Aktualności
  • Testy
  • Wyprawy
  • Porady
  • Filmy
  • Kalendarz
  • Kontakt
  • Facebook

  • YouTube

  • RSS

Testy

Statecznik ITIWIT Race Karbon

Statecznik ITIWIT Race Karbon
KM
08/10/2019

Jak ważny jest statecznik w wyścigowej desce sup? Na ile zmienia się zachowanie deski po wymianie standardowego fina na wyczynowy statecznik z włókna węglowego? Postanowiliśmy to sprawdzić na przykładzie statecznika ITIWIT SUP Race Karbon, który niedawno pojawił się w ofercie sklepu Decathlon. 

Zapewne większość z nas poznała to uczucie, gdy na stateczniku zaczepi się kawałek trawy lub trzciny. Deska nagle zaczyna stawiać większy opór, trzymanie kierunku kursu już nie to, a wszystko przez niewielki element zaczepiony na finie. I choć różnice nie są kolosalne, to jednak je odczuwamy i, co tu dużo mówić, ze nie jest nam z tym dobrze. Skoro mała trawka potrafi wpłynąć na osiągi deski, to może wymiana plastikowej płetwy na węglową o dopieszczonym kształcie również? Aby się o tym przekonać, urządziliśmy serię krótkich sprintów na pompowanych deskach race: Starboard All Star 14’x26” i RRD 14’x29”, w których naprzemiennie używaliśmy plastikowych finów i ITIWITa Race Karbon. 

Statecznik ITIWIT Race Karbon w komplecie z pokrowcem.

Zanim przejdziemy do wniosków, kilka słów o samym stateczniku. ITIWIT Race Karbon oferowany jest w jednym rozmiarze o powierzchni 30 cm² i wysokości 23,5 cm. Statecznik jest szerszy i niższy od plastikowych finów, jakie często dodawane są do pompowanych desek race. W komplecie otrzymujemy też praktyczny pokrowiec, chroniący wrażliwą krawędź statecznika podczas transportu, oraz śrubkę z blaszką do mocowania w skrzynce US box. Dzięki ergonomicznej główce śrubki statecznik wkręcamy samymi palcami, bez potrzeby użycia dodatkowych narzędzi. Całość sprawia wrażenie produktu wysokiej jakości. Cena jaką przyjdzie nam za niego zapłacić wynosi 269.99 zł. 

Najważniejsze pytanie – czy jest szybciej? Po sprawdzeniu pomiarów prędkości maksymalnych z kilku mini sprintów możemy śmiało powiedzieć, że tak. ITIWIT Race Karbon zawsze okazywał się szybszy od plastikowego statecznika. W naszym przypadku różnice te wynosiły średnio do 5% na korzyść ITIWITa. Czy to dużo? Pozornie może wydawać się, że nie. Ale gdy weźmiemy pod uwagę, że w regatach często liczy się każda sekunda, to już trochę zmienia postać rzeczy. Przykładowo, gdy te kilka procent zysku prędkości rozciągniemy na cały bieg, np. na dystansie 5 km, wtedy mamy już około pół minuty przewagi. Co często wystarczy, by pokonać niejednego rywala! Nie są to jednak różnice, które z przeciętnego amatora uczynią mistrza sprintu. Na pewno z lepszych osiągów statecznika skorzystają głównie doświadczeni sup surferzy, o dobrej technice wiosłowania i posiadający szybkie deski race. Odnieśliśmy wrażenie, że im szybsza była sama deska, tym lepszą korzyść przynosiła wymiana statecznika. Dlatego nawet nie warto myśleć o wymianie seryjnego fina w deskach touring, a tym bardziej allround. W tych przypadkach zysk będzie co najwyżej znikomy, a przeważnie żaden. 

Porównanie: ITIWIT SUP Race Karbon i FCS SUP Touring 9.0 (Starboard)

Oprócz prędkości, wymiana statecznika wpłynęła też na inne zachowania deski. Krótszy statecznik karbonowy nie wybaczał już tak łatwo mniej dokładnego wiosłowania, stąd odrobinę bardziej należało się skupić na równym trzymaniu wiosła/kursu. W zamian deska zyskała na manewrowości – zwroty na bojkach stały się trochę łatwiejsze. 

Podsumowanie

Statecznik ITIWIT Race Karbon powinien zainteresować przede wszystkim miłośników supowych wyścigów, którym zależy nie tylko na samej zabawie w regaty, ale również na miejscach na podium. Warunkiem sensu takiej inwestycji jest posiadanie dwóch elementów: dobrej techniki oraz szybkiej deski race. Im będą one lepsze, tym większą korzyść zyskacie z karbonowego fina ITIWIT. 

Statecznik do testu udostępnił sklep Decathlon. 

Powiązane tematyitiwitstateczniksuptest
Testy
08/10/2019
KM

Powiązane tematyitiwitstateczniksuptest

Więcej z działu Testy

  • więcej
    Shark Performance Touring 14’

    Wyczynowy touring z ambicjami deski race – tak w skrócie swoją najnowszą deskę na sezon 2022 opisuje firma...

    KM 21/05/2022
  • więcej
    SUPer 11’6” 2022

    Do naszego testowego warsztatu ponownie trafiła deska polskiej marki SUPer 11’6”. Choć kształt i ogólne parametry pozostały niezmienione,...

    KM 18/05/2022
  • więcej
    Starboard Enduro Carbon 

    Wiosła Starboard Enduro towarzyszą nam od paru ładnych sezonów. Pływaliśmy przez dłuższy czas z modelami Carbon Aramid...

    KM 11/05/2022
  • więcej
    Pompka elektryczna ITIWIT 20 psi

    Od naszego ostatniego testu elektrycznej pompki do supa minęło już parę lat. W tym czasie na rynku...

    KM 01/02/2022
  • więcej
    Uone Versatile 10’6”

    Po kilku testach touringowych supów marki UONE, tym razem sięgnęliśmy po model wybitnie allroundowy. Versatile 10’6” jest...

    KM 06/10/2021
  • więcej
    2-częściowe wiosła JP Australia

    W 2021 roku na polskim rynku pojawił się nowy dystrybutor produktów marki JP Australia. Został nim sklep Easy-surfshop.pl, dzięki któremu...

    KM 27/09/2021
  • więcej
    Spinera SUP Light 11’2” ULT

    Austriacka firma Spinera pojawiała się na rynku w 2017 roku, oferując różnego rodzaju sprzęt wodny m.in. pompowane...

    KM 14/09/2021
  • więcej
    JP AllroundAir LE 3DS 10’6”

    Choć deski SUP marki JP są na rynku od lat, dopiero teraz mieliśmy okazję zapoznać się bliżej z jedną z nich. Wybór...

    KM 03/09/2021
Przewiń więcej
Tap

Facebook

  • Popularne

  • Nowe

  • Komentarze

  • SUPer 11’6” 2022
    Testy18/05/2022
  • Tłumik zaworu deski
    Aktualności16/05/2022
  • Shark Performance Touring 14’
    Testy21/05/2022
  • Shark Performance Touring 14’
    Testy21/05/2022
  • SUPer 11’6” 2022
    Testy18/05/2022
  • Tłumik zaworu deski
    Aktualności16/05/2022
  • Starboard Enduro Carbon 
    Testy11/05/2022
  • Test deski SUPer 11’6” 2022 | Supsurfer.pl :

    […] sytuacjach węższe, sztywniejsze i mocniej zbudowane touringi, jak choćby…

  • Pompka elektryczna 15 psi 12 V ITIWIT | Supsurfer.pl :

    […] Pompka elektryczna ITIWIT 15 psi 12 V to świetny…

  • Włókniarz SUP Cup | Supsurfer.pl :

    […] Kalendarz […]

  • Twoja pierwsza deska SUP | Supsurfer.pl :

    […] przypadku każdego zakupu jednym z najważniejszych kryteriów wyboru jest…

Supsurfer.pl

Polski SUP magazyn o surfingu z wiosłem - najszybciej rozwijającym się sporcie wodnym na świecie!

TAGI

sup film test regaty starboard deska itiwit 2019 surfing porady decathlon deski 2020 fanatic 2018 mistral 2021 foil zima zawody spływ 2016 2017 szczecin odra wyprawy race rrd aztron wiosło kołobrzeg 2022 aqua marina gryfino rzeka red paddle 2015 aktualności naish surf
  • Popularne

  • Najnowsze

  • Komentarze

  • Silesia SUP CUP 2022
    Aktualności25/04/2022
  • Naish Hover Inflatable 2022
    Aktualności27/04/2022
  • SUPer 11’6” 2022
    Testy18/05/2022
  • Włókniarz SUP Race – pierwsze medale rozdane
    Aktualności04/05/2022
  • Shark Performance Touring 14’
    Testy21/05/2022
  • SUPer 11’6” 2022
    Testy18/05/2022
  • Tłumik zaworu deski
    Aktualności16/05/2022
  • Starboard Enduro Carbon 
    Testy11/05/2022
  • Test deski SUPer 11’6” 2022 | Supsurfer.pl :

    […] sytuacjach węższe, sztywniejsze i mocniej zbudowane touringi, jak choćby…

  • Pompka elektryczna 15 psi 12 V ITIWIT | Supsurfer.pl :

    […] Pompka elektryczna ITIWIT 15 psi 12 V to świetny…

  • Włókniarz SUP Cup | Supsurfer.pl :

    […] Kalendarz […]

  • Twoja pierwsza deska SUP | Supsurfer.pl :

    […] przypadku każdego zakupu jednym z najważniejszych kryteriów wyboru jest…

Copyright © 2022 Supsurfer.pl | Zapoznaj się z POLITYKĄ PRYWATNOŚCI serwisu Supsurfer.pl

UONE Windsurf 9’6″
Shark Touring 12’6”/32”