Po allroundowych supach Fusion i Triton sprawdziliśmy kolejną deskę firmy Aqua Marina. Tym razem coś dużego i niezwykłego – touringowy model Hyper o długości 12’6”, wyposażony w dwie komory powietrza. To też jedna z najdroższych desek tej firmy. Cena detaliczna Hyper 12’6” wynosi 2560 zł, czyli wykracza poza przedział desek z budżetowej grupy.
Parametry Aqua Marina Hyper 12’6”:
- Długość: 12’6”
- Szerokość: 32”
- Grubość: 6”
- Pojemność: 355 litrów
- Waga: 12,8 kg
- Ciśnienie: 15/10 psi
Wyposażenie
W zestawie z deską otrzymujemy:
- plecak
- leasha
- pompkę z możliwością pracy tłoka w dwóch kierunkach
- touringowy statecznik
- łatki do naprawy deski
Porównując od poprzednio testowanych desek Aqua Marina, w tym zestawie nie znajdziemy wiosła. W zamian mamy trochę lepiej wykonany plecak, touringowy statecznik i znacznie większą, droższą w produkcji deskę.
Konstrukcja
Podobnie do modeli Fusion i Triton, Aqua Marina Hyper 12’6” jest deską jednowarstwową z burtami o podwójnej grubości. Mniej więcej na środku kadłuba znajduje się oddzielona od reszty dodatkowa komora powietrza. Sup wyposażony jest w dwa zawory: główny, położony na rufie, którym wypełniamy kadłub powietrzem do 15 psi, oraz zawór mniejszej komory, którą pompujemy do 10 psi. Jeśli martwi Was konieczność pompowania dodatkowej komory, to uspakajamy. Wewnętrzną komorę pompuje się błyskawicznie i tak naprawdę nie stanowi ona jakiejś uciążliwości podczas przygotowywania deski do pływania. Troszkę więcej roboty jest w trakcie zwijania supa. Składając go od dziobu, natrafiamy na początek wewnętrznej komory, gdzie usytuowany jest zawór. Takie położenie uniemożliwia „wyciśnięcie” powietrza z komory, jeśli chcielibyśmy kontynuować zwijanie deski. Trzeba więc najpierw całkowicie wypuścić powietrze z wewnętrznej komory, następnie kontynuować zwijanie deski.
Oprócz wspomnianych zaworów, na pokładzie deski znajdziemy duży, komfortowy i zakończony tzw. „kick padem” dywanik z pianki EVA, dwie elastyczne linki do przewożenia bagażu, wygodną rączkę do przenoszenia deski oraz uchwyt na leasha. Od strony dna zobaczymy skrzynkę statecznikową, w którą wsuwamy statecznik bez potrzeby użycia dodatkowych narzędzi, oraz doklejony na rufie pasek z twardszego plastiku, mający na celu poprawę przepływu wody za rufą podczas szybszego płynięcia.
Deska ma wyraźnie wrzecionowaty kształt, z wąską rufą, szpiczastym dziobem i mocno poszerzoną częścią środkową. Dziób jest łagodnie podniesiony, przypominając wyczynową, pompowaną deskę race. Da się też zauważyć lekkie podgięcie kadłuba na rufie, co może nie jest szczególnie porządane, ale nie zauważyliśmy, aby w jakiś sposób przeszkadzało w pływaniu. Całość prezentuje się bardzo sportowo i atrakcyjnie wizualnie. Tak jak w przypadku poprzednio testowanych modeli Aqua Marina, nie dopatrzeliśmy się żadnych mankamentów konstrukcyjnych.
Wrażenia na wodzie
Pierwsze co zauważymy po wejściu na pokład Hypera to jego komfortowa stabilność. Momentalnie czujemy się bezpiecznie i jesteśmy gotowi do supowej wyprawy. Zanim jednak ruszymy, wypada sprawdzić jak pod nogami sprawuje się dwukomorowa konstrukcja. Może to tylko subiektywne odczucie, ale stojąc na desce wydaje nam się, jakby kadłub był bardziej solidny, niż np. w testowanym wcześniej modelu Triton. Nie można zdecydowanie powiedzieć, że przez drugą komorę cała deska stała się sztywniejsza. Natomiast obszar, na którym stoimy, odczuwalnie tak. Trochę to dziwne wrażenie, ponieważ podskakując na pokładzie dalej czujemy lekkie wibracje kadłuba, ale już normalnie płynąc, jest ich jakby mniej, niż w typowej desce jednowarstwowej. Naszym zdaniem dwukomorowa konstrukcja bardziej ma na celu zapewnie dodatkowego bezpieczeństwa, niż stanowić główny środek poprawiający sztywność deski. Owszem, w jakimś stopniu na nią wpływa, ale w tej roli lepiej spisują się pasy usztywniające lub dwie warstwy kadłuba. Jednak żadna dodatkowa warstwa nie utrzyma nas na wodzie, jeśli zdarzy nam się pechowe przebicie deski. A druga komora zadziała wtedy jak tratwa ratunkowa.
Bardzo pozytywne wrażenie wywarły na nas osiągi Hypera. Deska jest wyraźnie szybsza od supów allround i znacznie dłużej utrzymuje od nich ślizg. Wspaniale radzi sobie z małymi falami. Tak dobre zachowanie na wodzie Hyper zawdzięcza głównie ładnie wyprofilowanemu dziobowi i długiej linii kadłuba. Aqua Marinie udało się uzyskać znakomity kompromis pomiędzy osiągami a stabilnością. To kluczowa cecha udanej deski do touringu. Pokonywanie dłuższych dystansów na tak wydajnej i bezpiecznej desce sprawia po prostu przyjemność. Hyper z uwagi na swoją szerokość nie ma większych regatowych ambicji, choć w jakichś amatorskich regatach, w których dominować będą deski allround, raczej nie będziemy się martwić o pozostanie w tyle.
Dzięki swojej długości i większemu statecznikowi Hyper doskonale utrzymuje kierunek kursu, pozwalając rzadziej zmieniać stronę, po której wiosłujemy. Tak duża deska nikogo nie zachwyci manewrowością, ale jeśli tylko opanujemy sztukę przechodzenia na rufę podczas wykonywania manewrów, ciasne skręty nie powinny stanowić problemu.
Podsumowanie
Aqua Marina Hyper 12’6” to udana i bardzo przyjemna deska do touringu. Jej osiągi zadowolą każdego miłośnika dłuższych supowych wypraw. Bez problemu zabierzemy na nią potrzebny turystyczny ekwipunek, nie będziemy się martwić o komfort stabilności, a dodatkowa komora doda nam poczucie bezpieczeństwa podczas samotnych wycieczek. Osoby lekkie i szukające trochę bardziej manewrowego supa do touringu, mogą zainteresować się mniejszym modelem Hyper 11’6″, który również wyposażony jest w dwie komory powietrza.
Deski Aqua Marina znajdziesz w tym sklepie.
Facebook
YouTube
RSS