Obserwując dynamiczny rozwój SUP w Polsce oraz rosnące umiejętności zawodników, co roku staramy się przygotować lepsze od poprzednich regaty. W tym roku Komisja Sędziowska PBSR uznała, że mimo udanej zeszłorocznej edycji, wprowadzimy istotne zmiany, mające na celu doskonalenie, ułatwienie i uatrakcyjnienie zawodów dla zawodników i widzów. W przygotowaniu PBSR wykorzystujemy nasze doświadczenie z organizacji i startów w regatach żeglarskich rangi mistrzostw świata, kontynentalnych i krajowych. Sport SUP jest wciąż młody i kroczy podobnymi ścieżkami rozwoju jak nowe klasy żeglarskie, które przeszły już etap raczkowania i trafiły do programu Igrzysk Olimpijskich. Wiele rozwiązań z organizacji regat tych klas żeglarskich sprawdza się w SUPie. Jednocześnie śledzimy organizację zawodów SUP na świecie i konsultujemy nasze pomysły z czołowymi zawodnikami w Polsce. Celem tego artykułu jest wyjaśnienie zawodnikom nowości, jakie ich spotkają w tym roku. Jesteśmy przekonani, że zmiany te ułatwią wam rywalizację w VI edycji kołobrzeskich zawodów.
Zgłoszenia do zawodów dokonujecie na dedykowanej zawodom stronie internetowej www.planetbaltic.pl Tam również znajdziecie wszystko o zawodach, włącznie z całą historią, galerią zdjęć i video.
Zawiadomienie o regatach – do tej pory pojawiało się na 3-4 tygodnie przed zawodami jako zawiadomienie, a instrukcja żeglugi wywieszana była pierwszego dnia zawodów po rejestracji. W tym roku wyszliśmy z innego założenia. Doceniamy Wasze sportowe zaangażowanie i profesjonalne podejście do sportu. Z tego powodu połączyliśmy ZoR z IŻ w jeden dokument i opublikowaliśmy już 15 marca, abyście dobrze zapoznali się z programem, sposobami rozgrywania konkurencji, trasami, systemem kar, protestami, czy też choćby nowymi metodami komunikacji. Jesteśmy przekonani, że mając taką wiedzę będzie wam łatwiej trenować pod nasze zawody. Dostarczamy pakiet pełnej sportowej dokumentacji i nic nie powinno Was zaskoczyć na miejscu. Polecamy dokładnie przestudiować ten dokument, bo może być to jednym z kluczy do sukcesu w zawodach.
Przepisy prawa drogi na wodzie (P2.3) zostały skompresowane i klarowniej ujęte w 8 przepisach.
Kategoria wiekowa Masters to nowość na PBSR. Frekwencja rośnie nam z roku na rok, więc zdecydowaliśmy się w ten sposób docenić wysiłek zawodników powyżej 40 roku życia i zmotywować ich do rywalizacji również w ich grupie wiekowej. Jednakże warunkiem powstania tej kategorii jest sportowy faktyczny udział minimum 5 zawodniczek lub 5 zawodników, czyli tak samo jak u juniorów. Do mastersów: upewnijcie się między sobą, że uda się Wam stworzyć tę kategorię. Ważne: nie liczy się ilość zarejestrowanych, lecz faktycznie startujących zawodników w kategorii junior i masters.
Wpisowe ma 3 różne wysokości opłat. Każdy, kto organizował zawody, wie jak trudno je przygotować dla nieznanej dokładnie ilości zawodników. Im szybciej się zapiszecie, tym mniej zapłacicie wpisowego a nam będzie łatwiej przygotować zawody.
Nie zmieniła się ilość konkurencji, choć mocno zastanawialiśmy się nad dodaniem sztafet klubowych. Jednakże dwudniowe zawody są za krótkie dla spodziewanej frekwencji i zbyt wyczerpujące dla zawodników, aby sobie na to pozwolić. Jeśli będziemy robić 3 dniowe gonitwy SUP, to wówczas na pewno wrócimy do tego pomysłu. Zmieniliśmy za to sposób rozgrywania sprintów i technicznych. Chcemy, aby zawodnicy i publiczność orientowała się lepiej kto jest zwycięzcą w momencie przekraczania mety. Z tego powodu, w przypadku frekwencji 11+ dla danej konkurencji, chcemy rozgrywać sprinty i techniczne w formacie heatów, gdzie pierwsze wyścigi będą eliminacją,
natomiast o klasyfikacji danej konkurencji zadecyduje kolejność na mecie podczas drugich wyścigów.
Przykład: sprint dla zgłoszonych 16 kobiet. Dzielimy alfabetycznie flotę na dwie grupy 8 osobowe według nazwisk. Startuje heat 1 a po nim heat 2. Z eliminacji wychodzi 8 kobiet z najszybszymi czasami do heatu złotego a 8 najwolniejszych kobiet wystartuje w heacie srebrnym. Dziewczyny z heatu złotego zajmują końcowe miejsca 1-8 natomiast dziewczyny z heatu srebrnego 9-16. Istotne jest to, że uzyskany czas eliminacji nie ma tak praktycznie znaczenia dla końcowego wyniku danej zawodniczki – liczy się jedynie czas drugiego wyścigu. Z drugiej strony – nie ma co ona też zwalniać prowadząc heat eliminacyjny, bo może okazać się, że 8 kobiet z drugiego heatu eliminacyjnego popłynie szybciej niż zwyciężczyni heatu pierwszego. Z „trzeciej” strony warto pamiętać, że prowadząc z przewagą heat złoty nie ma potrzeby wypruwania żył, bo decyduje zajęte miejsce, a nie uzyskany wynik czasowy tego wyścigu. W przypadku zgłoszenia się 10 lub mniej zawodników do danej konkurencji rozgrywane będą dwa wyścigi w standardowym systemie wyłaniania zwycięzców poprzez liczenie łączonego czasu obu wyścigów. Jak widzicie warto zrozumieć system, aby oszczędnie i świadomie zarządzać siłami podczas dwóch dni zmagań.
Trasy zostały przedstawione w Dodatku 1. W sumie zaprezentowaliśmy 14 tras dla 4 konkurencji. Mogą one ulec kosmetycznym zmianom, jednakże już możecie trenować pod konkretne trasy i ich długości.
W wyścigach technicznych znaki będą ustawione na wykazanie się techniką omijania boi, falochronów, mola i radzenia sobie z falą z różnych kierunków oraz przybojem. Usunęliśmy bieganie po plaży z deską w środku technicznych. Zakładamy, że to są zawody paddlowania a nie iron man. Macie wykazać
się techniką płynięcia SUP a nie ciąganiem deski po piachu. Jeśli morze pozwoli, to zrobimy start wodny dla wyścigów technicznych, co będzie nowością nie tylko na naszych zawodach. Trenujcie start wodny! Przydać się może również w sprincie, gdzie podstawową trasą będzie S-Drag Race czyli wyścig
po prostej, bez zwrotów. Będziemy również starali się startować sztafety z pozycji siedzącej. Nawet zmiana sztafet będzie rozpoczynana z pozycji siedzącej – panie podpływają do siedzących panów, przybijają piątkę upoważniającą ich do startu. Oczywiście jak będziemy mieli rozbujany Bałtyk, to starty będą odbywały się z plaży.
Długości tras dla technicznych i longa są nieco krótsze niż w przyjętych ogólnie standardach. Wynika to z tego, że raczej wszyscy będziecie startować w co najmniej 3 konkurencjach i podwójnych wyścigach sprint i tech w ciągu tylko 2 dni. Chcemy, abyście wyjeżdżali z Kołobrzegu zmęczeni sportowo, a nie zajechani fizycznie. Moglibyśmy napisać, że musimy również oszczędzać naszych juniorów, którzy będą startować razem z seniorami. Zeszłoroczna edycja pokazała co innego i dziękujemy, że zaufaliście naszej decyzji o starcie juniorów w open. Nie będziemy tego zmieniać.
Dla tras long distance podaliśmy współrzędne GPS boi nawrotnych. Dzięki temu możecie wcześniej wprowadzić trasę i nawigować z pomocą zegarka GPS. Zawodnikom nie korzystającym z tych dozwolonych urządzeń, polecamy popłynąć lub podjechać przed zawodami w miejsce planowanego ustawienia bojek i zrobić sobie wizualizację miejsca zwrotu. W miejscach zwrotu zawsze można znaleźć charakterystyczne i wyróżniające się struktury na plaży. W zeszłym roku zwracaliście nam uwagę, że podczas wyścigu long mieliście problemy z nawigowaniem i odszukiwaniem boi zwrotnych. Uważamy, że dodawanie boi naprowadzających jest zbędne i może prowadzić do pomyłek na trasie. Tym bardziej, że wzdłuż długiej kamiennej podwodnej rafy ustawione są specjalne żółte boje. Nawigacja wzdłuż brzegu nie jest skomplikowana, szczególnie jak odbywa się na parokilometrowym odcinku i nie dalej niż 100m od falochronów. Mocno sugerujemy, żeby przed zawodami zapoznać się z miejscami kluczowymi wyścigu long distance, czyli będą to okolice mola oraz miejsce zwrotu.
Wszystkie trasy oprócz long distance nie będą zawierały okrążeń w celu wyeliminowania pomyłek na trasie. Jeśli nie przeszkodzą nam fale, to wyścigi techniczne i long distance zostaną poprowadzane pod promenadą mola i wokół platformy mola. Polecamy podpłynąć pod molo w celu sprawdzenia położenia wypłyceń, które mogą wymusić krótkie przenoszenie deski.
Wprowadziliśmy nowe czasy zamknięcia linii startu i mety. Koniecznie zapoznajcie się z nimi.
Pamiętajcie, że chcąc wymienić deskę, będąc w wyścigu, możecie zrobić to jedynie powracając na linię startu. Nie ma możliwości, aby ktoś podawał Wam nową deskę na wodzie lub plaży.
Koszulki startowe (bib) mają być zakładane na wierzch tak, aby zawsze był widoczny numer startowy i logotypy zawodów. Złamanie tego przepisu będzie skutkowało karą czasową. Brak koszulki startowej będzie dyskwalifikacją zawodnika w wyścigu, dlatego podczas zawodów możecie zgubić wszystko, byleby nie lycrę startową! Pilnujcie jej jak oka w głowie. Jeśli mimo tych ostrzeżeń zagubicie ją, to macie ten fakt zgłosić komisji regatowej, która przydzieli Wam lycrę zapasową przed kolejnym wyścigiem. Jeśli powiadomicie komisję o takim zdarzeniu po wyścigu, to mimo wszystko dostaniecie DSQ
w wyścigu.
Komunikacja pomiędzy zawodnikami, komisją regatową i protestową oraz organizatorami będzie odbywała się na ściśle określonych kanałach. Oficjalna Tablica Ogłoszeń (ONB) jest przygotowana
i będzie uaktualniana elektronicznie.
To jest oficjalne źródło informacji: https://www.racingrulesofsailing.org/documents/5324/event
Nie zmieniła się ilość konkurencji, choć mocno zastanawialiśmy się nad dodaniem sztafet klubowych. Jednakże dwudniowe zawody są za krótkie dla spodziewanej frekwencji i zbyt wyczerpujące dla zawodników, aby sobie na to pozwolić. Jeśli będziemy robić 3 dniowe gonitwy SUP, to wówczas na pewno wrócimy do tego pomysłu. Zmieniliśmy za to sposób rozgrywania sprintów i technicznych. Chcemy, aby zawodnicy i publiczność orientowała się lepiej kto jest zwycięzcą w momencie przekraczania mety. Z tego powodu, w przypadku frekwencji 11+ dla danej konkurencji, chcemy rozgrywać sprinty i techniczne w formacie heatów, gdzie pierwsze wyścigi będą eliminacją,
natomiast o klasyfikacji danej konkurencji zadecyduje kolejność na mecie podczas drugich wyścigów.
Przykład: sprint dla zgłoszonych 16 kobiet. Dzielimy alfabetycznie flotę na dwie grupy 8 osobowe według nazwisk. Startuje heat 1 a po nim heat 2. Z eliminacji wychodzi 8 kobiet z najszybszymi czasami do heatu złotego a 8 najwolniejszych kobiet wystartuje w heacie srebrnym. Dziewczyny z heatu złotego zajmują końcowe miejsca 1-8 natomiast dziewczyny z heatu srebrnego 9-16. Istotne jest to, że uzyskany czas eliminacji nie ma tak praktycznie znaczenia dla końcowego wyniku danej zawodniczki – liczy się jedynie czas drugiego wyścigu. Z drugiej strony – nie ma co ona też zwalniać prowadząc heat eliminacyjny, bo może okazać się, że 8 kobiet z drugiego heatu eliminacyjnego popłynie szybciej niż zwyciężczyni heatu pierwszego. Z „trzeciej” strony warto pamiętać, że prowadząc z przewagą heat złoty nie ma potrzeby wypruwania żył, bo decyduje zajęte miejsce, a nie uzyskany wynik czasowy tego wyścigu. W przypadku zgłoszenia się 10 lub mniej zawodników do danej konkurencji rozgrywane będą dwa wyścigi w standardowym systemie wyłaniania zwycięzców poprzez liczenie łączonego czasu obu wyścigów. Jak widzicie warto zrozumieć system, aby oszczędnie i świadomie zarządzać siłami podczas dwóch dni zmagań.
Trasy zostały przedstawione w Dodatku 1. W sumie zaprezentowaliśmy 14 tras dla 4 konkurencji. Mogą one ulec kosmetycznym zmianom, jednakże już możecie trenować pod konkretne trasy i ich długości.
W wyścigach technicznych znaki będą ustawione na wykazanie się techniką omijania boi, falochronów, mola i radzenia sobie z falą z różnych kierunków oraz przybojem. Usunęliśmy bieganie po plaży z deską w środku technicznych. Zakładamy, że to są zawody paddlowania a nie iron man. Macie wykazać
się techniką płynięcia SUP a nie ciąganiem deski po piachu. Jeśli morze pozwoli, to zrobimy start wodny dla wyścigów technicznych, co będzie nowością nie tylko na naszych zawodach. Trenujcie start wodny! Przydać się może również w sprincie, gdzie podstawową trasą będzie S-Drag Race czyli wyścig
po prostej, bez zwrotów. Będziemy również starali się startować sztafety z pozycji siedzącej. Nawet zmiana sztafet będzie rozpoczynana z pozycji siedzącej – panie podpływają do siedzących panów, przybijają piątkę upoważniającą ich do startu. Oczywiście jak będziemy mieli rozbujany Bałtyk, to starty będą odbywały się z plaży.
Długości tras dla technicznych i longa są nieco krótsze niż w przyjętych ogólnie standardach. Wynika to z tego, że raczej wszyscy będziecie startować w co najmniej 3 konkurencjach i podwójnych wyścigach sprint i tech w ciągu tylko 2 dni. Chcemy, abyście wyjeżdżali z Kołobrzegu zmęczeni sportowo, a nie zajechani fizycznie. Moglibyśmy napisać, że musimy również oszczędzać naszych juniorów, którzy będą startować razem z seniorami. Zeszłoroczna edycja pokazała co innego i dziękujemy, że zaufaliście naszej decyzji o starcie juniorów w open. Nie będziemy tego zmieniać.
Dla tras long distance podaliśmy współrzędne GPS boi nawrotnych. Dzięki temu możecie wcześniej wprowadzić trasę i nawigować z pomocą zegarka GPS. Zawodnikom nie korzystającym z tych dozwolonych urządzeń, polecamy popłynąć lub podjechać przed zawodami w miejsce planowanego ustawienia bojek i zrobić sobie wizualizację miejsca zwrotu. W miejscach zwrotu zawsze można znaleźć charakterystyczne i wyróżniające się struktury na plaży. W zeszłym roku zwracaliście nam uwagę, że podczas wyścigu long mieliście problemy z nawigowaniem i odszukiwaniem boi zwrotnych. Uważamy, że dodawanie boi naprowadzających jest zbędne i może prowadzić do pomyłek na trasie. Tym bardziej, że wzdłuż długiej kamiennej podwodnej rafy ustawione są specjalne żółte boje. Nawigacja wzdłuż brzegu nie jest skomplikowana, szczególnie jak odbywa się na parokilometrowym odcinku i nie dalej niż 100m od falochronów. Mocno sugerujemy, żeby przed zawodami zapoznać się z miejscami kluczowymi wyścigu long distance, czyli będą to okolice mola oraz miejsce zwrotu.
Wszystkie trasy oprócz long distance nie będą zawierały okrążeń w celu wyeliminowania pomyłek na trasie. Jeśli nie przeszkodzą nam fale, to wyścigi techniczne i long distance zostaną poprowadzane pod promenadą mola i wokół platformy mola. Polecamy podpłynąć pod molo w celu sprawdzenia położenia wypłyceń, które mogą wymusić krótkie przenoszenie deski.
Wprowadziliśmy nowe czasy zamknięcia linii startu i mety. Koniecznie zapoznajcie się z nimi.
Pamiętajcie, że chcąc wymienić deskę, będąc w wyścigu, możecie zrobić to jedynie powracając na linię startu. Nie ma możliwości, aby ktoś podawał Wam nową deskę na wodzie lub plaży.
Koszulki startowe (bib) mają być zakładane na wierzch tak, aby zawsze był widoczny numer startowy i logotypy zawodów. Złamanie tego przepisu będzie skutkowało karą czasową. Brak koszulki startowej będzie dyskwalifikacją zawodnika w wyścigu, dlatego podczas zawodów możecie zgubić wszystko, byleby nie lycrę startową! Pilnujcie jej jak oka w głowie. Jeśli mimo tych ostrzeżeń zagubicie ją, to macie ten fakt zgłosić komisji regatowej, która przydzieli Wam lycrę zapasową przed kolejnym wyścigiem. Jeśli powiadomicie komisję o takim zdarzeniu po wyścigu, to mimo wszystko dostaniecie DSQ
w wyścigu.
Komunikacja pomiędzy zawodnikami, komisją regatową i protestową oraz organizatorami będzie odbywała się na ściśle określonych kanałach. Oficjalna Tablica Ogłoszeń (ONB) jest przygotowana
i będzie uaktualniana elektronicznie.
To jest oficjalne źródło informacji: https://www.racingrulesofsailing.org/documents/5324/event
Zapoznajcie się z układem tej strony i sprawdźcie jakie daje wam możliwości. Z tej strony ściągnięcie lub otworzycie sobie wszystkie sportowe dokumenty, przeczytacie komunikaty, decyzje, zmiany
w ZoR/IŻ.
Jednocześnie będziecie mogli złożyć na niej protesty, żądać zmiany wyniku, zgłosić karę czy zadawać pytania dotyczące sportowej części PBSR:
Powyższe może wydawać się skomplikowane na pierwszy rzut oka, ale po zapoznaniu nie będzie takie straszne i powinno w znaczny sposób ułatwić nam przeprowadzenie zawodów i zminimalizować pomyłki z naszej strony. Jesteśmy przekonani, że wraz z rosnącą frekwencją na zawodach to jest jedyna metoda komunikacji sportowej i za jakiś czas będzie to standardem na innych zawodach SUP.
Wszystko to zrobicie z poziomu smartfonu – zadbajcie, że będzie on stale naładowany.
Na tej platformie zadawajcie pytania związane ze stroną sportową zawodów. Dzięki tej formie komunikacja będzie czytelna, łatwa do odnalezienia i weryfikacji dla wszystkich uczestników.
Pytania o kotlety i toalety kierujcie natomiast na czat grupy whatsapp: https://chat.whatsapp.com/Dg1oL6yi4ETELoYgBcACfB Tam też będziemy informować Was głównie
o kotletach i toaletach ale pojawią się tam też przypomnienia o nowych informacjach na ONB.
Inspekcje sprzętu będą przeprowadzane zgodnie z ZoR/IŻ. Sprawdzone przez mierniczego deski będą odpowiednio oznakowane. Jadąc do Kołobrzegu upewnijcie się, że Wasz sprzęt mieści się w box rule 14 foot.
Dokładniej opisaliśmy procedury protestowe i wprowadzamy elektroniczne składanie protestów,
co wkrótce stanie się standardem w zawodach SUP, więc możecie to przećwiczyć na naszych zawodach.
W tym roku zmieniliśmy gruntownie system kar. Mieliśmy pretensje do siebie, że w poprzedniej edycji posypało się za dużo DSQ (zgodnych z ówczesnym regulaminem) za przewinięcia niezasługujące na tak surowe kary. Z tego powodu wprowadzamy 3 stopnie kar za złamanie przepisów zawodów: czasową, DSQ z wyścigu, DSQ z zawodów. Warunki ich zastosowania szczegółowo wskazuje punkt 18 ZoR/IŻ.
Usunęliśmy Karę Jednego Obrotu w wyścigu, która słabo przyjęła się w SUPie.
Nie zmieniamy niczego z klasyfikacją najbardziej wartościowego zawodnika i zawodniczki, czyli MVP. Rok temu ta klasyfikacja wniosła dodatkowe emocje podczas wyścigów i również ceremonii zakończenia. W tym roku postanowiliśmy wyróżnić MVP kobiet i mężczyzn nie tylko koszulkami okolicznościowymi ale przede wszystkim kultowymi zegarkami marki G.Gerlach.
Mamy nadzieję, że powyższe wyjaśni wystarczająco tegoroczne zmiany, a jeśli nie, to już wiecie gdzie kierować pytania 😉 https://www.racingrulesofsailing.org/documents/5324/event
Do zobaczenia pod kołobrzeską latarnią!
Komisja Regatowa PBSR2023
Facebook
YouTube
RSS