• Aktualności
  • Testy
  • Wyprawy
  • Porady
  • Filmy
  • Kalendarz
  • Kontakt
Supsurfer.pl
  • Aktualności
  • Testy
  • Wyprawy
  • Porady
  • Filmy
  • Kalendarz
  • Kontakt
  • Facebook

  • YouTube

  • RSS

Testy

Starboard Enduro Balsa L

Starboard Enduro Balsa L
Krzysztof Mruk
08/10/2018

Główną zaletą wioseł trzyczęściowych jest ich mobilność. Rozłożone bez większych problemów mieszczą się w plecakach desek i zazwyczaj właśnie z tego powodu po nie sięgamy. Ceną za taką wygodę jest trochę mniejsza sztywność oraz większy ciężar wiosła. Wady te są najwyraźniej odczuwalne w przypadku tańszych wioseł, wykonanych z aluminium lub kompozytów o niskiej zawartości węgla. A jak sprawa wygląda, gdy sięgniemy po wiosło z nieco wyższej półki? Dzięki uprzejmości sklepu Hydrosfera.pl, mieliśmy okazję się o tym przekonać, testując tegoroczny model wiosła Enduro Balsa firmy Starboard. 

Enduro to najbardziej uniwersalna linia wioseł Starboarda, dostępna w różnych konstrukcjach, rozmiarach piór i trzech sztywnościach. Nam do rąk wpadła wersja Balsa, czyli wiosło z trzonkiem węglowo-kompozytowym i piórem wykonanym głównie z drewna balsa, czyli ogorzałki wełnistej. Drewno to charakteryzuje się bardzo niską wagą i dużą sprężystością. Powierzchnia pióra testowanego wiosła wynosi 575 cm2 i jest największą z dostępnych w tej serii. Zakres ustawień długości naszego Enduro zaczyna się od 156,5 cm, a kończy na 216,6 cm. Sztywność wiosła oznaczona została symbolem S35, co jest najsztywniejszą konstrukcją Starboarda. 

Wiosło możemy rozłożyć na trzy części. Pierwszą stanowi bardzo wygodna węglowa rączka z wysuwaną częścią trzonu. Znajdziemy na nim nadrukowaną skalę długości oraz specjalny rowek, dzięki któremu, po wsunięciu pierwszej części w drugą, rączka zawsze będzie prosto ustawiona względem lini pióra. Całość spina klamra zaciskowa, zapewniająca świetną stabilizację i pewne trzymanie. Brak luzów, nic się nie okręca, system działa po prostu wzorowo. 

Druga część wiosła łączy się z kolejną za pomocą metalowego bolca, wchodzącego w otwór w rurce. Dodatkowo łączenie usztywnia klamra zaciskowa. W ten sposób wyeliminowano wszelkie luzy, a także ryzyko powiększenia się otworu na bolec pod wypływem użytkowania. Wiosło kończy niezwykłe pióro, wykonane z drewna balsa i pokryte przezroczystą warstwą żywicy. Krawędzie pióra zabezpieczone zostały plastikową otoczką, tzw. ABSem. 

Wiosło jest tak ładnie wykonane, że aż prawie żal zabierać je nad wodę. Doskonale mogłoby spełniać rolę eleganckiego elementu dekoracji wnętrza. Ale cóż, naszym zadaniem było sprawdzenie go w nieco innym zastosowaniu. 

Starboard Enduro Balsa L sprawia lekkie wrażenie. Szczególnie tym osobom, które przesiadają się z wiosła wykonanego z aluminium lub tańszego kompozytu. Producent nie podaje wagi swoich wioseł, a my nie dysponowaliśmy czułą wagą, więc pozostaje jedynie porównawcze stwierdzenie, że wiosło Starboarda pod względem ciężaru plasuje się gdzieś między niezwykle lekkim wiosłem w pełni węglowym, a średnio lekkim kompozytem. Jest więc całkiem przyjemnie. Jednak od wagi większe wrażenie robi jego jakość wykonania. To zdecydowanie najlepiej wykonane wiosło 3-częściowe, jakie do tej pory mieliśmy w rękach. Precyzyjnie, starannie i przede wszystkim bardzo solidnie. Od razu widać, za co płacimy. 

Duża powierzchnia pióra i sztywna konstrukcja trzonka gwarantują sporą oraz bezpośrednią moc odepchnięcia w wodzie. Czuć, że żadna cześć energii nie jest zostaje zmarnowana. A przynajmniej takie odnosi się wrażenie. Osoby lubiące silne odepchnięcie będą tym wiosłem zachwycone. Wiosłując Enduro deska błyskawicznie nabiera przyspieszenia, w łatwy sposób utrzymując wysoką prędkość. Trzeba jednak pamiętać, że sztywne wiosła z dużymi piórami wymagają większej siły, są więc predysponowane dla silniejszych i większych osób. Lżejsi surferzy powinni zainteresować się modelem Enduro z rozmiarem pióra M lub S. Będzie im łatwiej zachować energię w trakcie dłuższych wycieczek, czy podczas intensywnej sesji na falach. 

Pióro w wodzie prowadzi się jak po szynach, łatwo pozwalając skupić się na samej motoryce wiosłowania. Szybko też zapominamy, że mamy w rękach wiosło, składający się z 3 części. Ogólna sztywność, wygodna rączka i brak luzów na łączeniach wzmacniają poczucie solidności, które prędzej przypisalibyśmy modelowi 2-częściowemu. Choć Enduro świetnie spisuje się na płaskiej wodzie, to dopiero wskakując na fale poczujemy jego największe potencjał. Duża moc i łatwo osiągalne przyspieszenie znacznie ułatwiają łapanie fal oraz pokonywanie przyboju podczas wypływania w morze. Ze znanych nam wioseł to jak na razie numer jeden, gdybyśmy mieli wybrać nasz typ na surfa. 

Choć Starboard Enduro w zamierzeniu nie jest wiosłem regatowym, podczas wyścigów również zdało egzamin.

Starboard Enduro Balsa L jest doskonałym wyborem dla osób lubiących sztywną pracę wiosła z dużą mocą odepchnięcia w wodzie. Świetna konstrukcja łączy się tutaj z bardzo starannym wykonaniem i robiącym ogromne wrażenie wyglądem. Po rozłożeniu na trzy części, wiosło bez problemu wchodzi do supowego plecaka. Natomiast pod względem pracy w wodzie, może śmiało konkurować z węglowymi wiosłami, składającymi się z dwóch części. Za niecałe 1200 zł otrzymujemy super mobilne i bardzo wszechstronne wiosło, które pod względem wykonania i pracy w wodzie ma konkurencję wyłącznie wśród najlepszych modeli na rynku. 

Wiosło do testu udostępnił sklep Hydrosfera.pl 

Powiązane tematyendurostarboardsuptestwiosło
Subskrybuj
Login
Powiadom o
guest
guest
0 komentarzy
Najstarsze
Najnowsze Najwięcej głosów
Opinie w linii
Zobacz wszystkie komentarze
Testy
08/10/2018
Krzysztof Mruk

Redaktor Supsurfer.pl

Powiązane tematyendurostarboardsuptestwiosło

Więcej z działu Testy

  • więcej
    JOBE Aero Lina SUP Lite 10′

    Aero Lina SUP Lite 10′ to jedna z nowości w kolekcji JOBE na sezon 2025, wchodząca w...

    Krzysztof Mruk 05/06/2025
  • więcej
    Oxygen Touring 12’6”

    W ubiegłym roku sklep Hydrosfera wprowadził na polski rynek nową markę pompowanych desek – Oxygen SUP. Jej kolekcja składa się czterech...

    Krzysztof Mruk 18/01/2025
  • więcej
    UONE Touring 2024

    Jaką deskę do touringu najlepiej wybrać? Krótszą i szeroką, czy klasyczny model 12’6”? A może pójść na...

    Krzysztof Mruk 16/11/2024
  • więcej
    Jobe Neva 12’6”

    Po touringowym modelu Duna 11’6” i allroundowym Mira 10’ mieliśmy okazję sprawdzić, jak pływa kolejny SUP marki Jobe....

    Krzysztof Mruk 21/08/2024
  • więcej
    Starboard iGO 10’8”x33” DL

    Drugim bestsellerem Starboarda w nowej technologii Deluxe Lite, którego udało nam się testować, jest allorundowy model iGO 10’8×33”....

    Krzysztof Mruk 14/08/2024
  • więcej
    Starboard Touring M 12’6”x30” DL

    W tegorocznej ofercie Starboarda pojawiła się premierowa linia pompowanych desek Deluxe Lite, zastępująca dotychczasowe modele ZEN. To zupełnie...

    Krzysztof Mruk 08/08/2024
  • więcej
    Super 10’6” Light

    Czy tania deska SUP może być dobra? Sprawdziliśmy na przykładzie allrounda polskiej marki SUPer, który w tym...

    Krzysztof Mruk 05/08/2024
  • więcej
    Shark Touring 12’6”x30”x5”

    Deska touringowa dla lżejszych osób, którym zależy na wyższej prędkości i dłuższym ślizgu po wodzie – tak...

    Krzysztof Mruk 24/07/2024
Przewiń więcej
Tap
  • Popularne

  • Najnowsze

  • Komentarze

  • Noc Kupały na SUPach nad Jeziorem Powidzkim
    Aktualności05/04/2025
  • Bezpieczne SUPowanie: 10 najczęstszych urazów i jak ich uniknąć
    Porady18/04/2025
  • Szczelność zaworu w desce SUP
    Porady03/04/2025
  • Starboard Air Foil Learner – 4 w 1
    Aktualności14/03/2025
  • Wiosło do SUP foila
    Aktualności26/03/2025
  • JOBE Aero Lina SUP Lite 10′
    Testy05/06/2025
  • Z Bretanii na Bałtyk – deska szyta na miarę pasji
    Aktualności04/06/2025
  • Rekreacyjne Mistrzostwa Polski FEY SUP 2025
    Aktualności31/05/2025
  • „Deska SUP. Wiosłuj na stojąco” – książka Moniki Bronickiej
    Aktualności28/05/2025
  • Deski NSP race na sezon 2026
    Aktualności23/05/2025
  • Andrzej :

    Witam ! Lecę na Dominikanę we wrześniu i poszukuje w…

  • artur :

    Piękna rzeka!

  • Tomcio :

    Niedawno byłem świadkiem sytuacji, gdzie z supa opartego o ławkę…

  • Mario :

    Najslabsze deski na rynku RAPID nazwa zapożyczona od FANATICA(2017) i…

Facebook

Supsurfer.pl

Polski SUP magazyn o surfingu z wiosłem - najszybciej rozwijającym się sporcie wodnym na świecie!

TAGI

sup film regaty test starboard foil porady surfing itiwit deska decathlon 2019 fanatic deski zawody 2020 mistral 2018 kołobrzeg 2021 zima 2016 aztron spływ odra 2017 2025 uone mistrzostwa świata 2022 szczecin red paddle aqua marina wiosło race rrd wyprawy 2024 ICF planet baltic sup race
  • Popularne

  • Najnowsze

  • Komentarze

  • Perfekcyjny start z plaży według Connora Baxtera
    Porady08/05/2025
  • Starboard Gen R w nowym wydaniu
    Aktualności16/05/2025
  • Deski NSP race na sezon 2026
    Aktualności23/05/2025
  • „Deska SUP. Wiosłuj na stojąco” – książka Moniki Bronickiej
    Aktualności28/05/2025
  • JOBE Aero Lina SUP Lite 10′
    Testy05/06/2025
  • Z Bretanii na Bałtyk – deska szyta na miarę pasji
    Aktualności04/06/2025
  • Rekreacyjne Mistrzostwa Polski FEY SUP 2025
    Aktualności31/05/2025
  • „Deska SUP. Wiosłuj na stojąco” – książka Moniki Bronickiej
    Aktualności28/05/2025
  • Andrzej :

    Witam ! Lecę na Dominikanę we wrześniu i poszukuje w…

  • artur :

    Piękna rzeka!

  • Tomcio :

    Niedawno byłem świadkiem sytuacji, gdzie z supa opartego o ławkę…

  • Mario :

    Najslabsze deski na rynku RAPID nazwa zapożyczona od FANATICA(2017) i…

Copyright © 2022 Supsurfer.pl | Zapoznaj się z POLITYKĄ PRYWATNOŚCI serwisu Supsurfer.pl

Starboard GO Tikhine 11’2″x32″
UONE Compact 12’6”
wpDiscuz
Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.Zgoda