• Aktualności
  • Testy
  • Wyprawy
  • Porady
  • Filmy
  • Kalendarz
  • Kontakt
Supsurfer.pl
  • Aktualności
  • Testy
  • Wyprawy
  • Porady
  • Filmy
  • Kalendarz
  • Kontakt
  • Facebook

  • YouTube

  • RSS

Testy

3-częściowe wiosła kompozytowe: Mistral, Starboard, Vandal

3-częściowe wiosła kompozytowe: Mistral, Starboard, Vandal
Krzysztof Mruk
26/07/2016

13490704_1738068386450359_2255341450710228170_o

Większość z nas przygodę z supem rozpoczyna od wioseł aluminiowych. Choć na początku nie zwracamy uwagi na takie niuanse jak kształt pióra, systemy zapięć czy formę rączki, wystarczy raz wziąć do ręki wiosło węglowe, nawet z niepełną zawartością carbonu, a ciężko nam będzie wrócić do naszego aluminiowego pagaja. Lekkość, sztywność i komfort wiosłowania na dłuższym dystansie szybko przekonają nas do kolejnego zakupu.

Stąd nie ma co się dziwić rosnącej popularności wioseł węglowych. Do rekreacyjnego pływania wcale nie trzeba wyposażać się super wyczynowe wiosło o 100%, lub bliskiej temu, zawartości węgla. Już 40-60% węgla w wiośle zapewni nam duży skok jakościowy. A przy tym zachowując całkiem rozsądną cenę.

razem

Przetestowaliśmy 3 trzyczęściowe rekreacyjne wiosła z podobnej półki cenowej ok. 600-700 zł i z różną zawartością węgla: Mistral Kanoa, Starboard Enduro Tufskin i Vandal Carbon 3 Section. Wiosła Mistrala i Starboarda zbudowane są z kompozytów węglowych (niepełna zawartość węgla) oraz mają pióra z poliwęglanów. Wiosło Vandala jako jedyne w całości (wraz z piórem) zbudowano z materiałów o wysokiej zawartości węgla. Wszystkie można rozłożyć na 3 części, dzięki czemu znacznie łatwiej możemy takie wiosło przewieźć, choćby w plecaku pompowanej deski. Oto jak się spisywały na wodzie…

Mistral Kanoa 168-220 cm

mistral

Ze strony Mistrala dowiadujemy się, że model Kanoa należy do jednego z najlepiej sprzedawanych wioseł tej firmy. Przemawia za tym lekka i poręczna 3-częściowa konstrukcja, uniwersalny kształt pióra oraz niewysoka cena. Kanoa zwraca uwagę starannym wykonaniem i typowymi dla Mistrala designerskimi wstawkami. Pagaj wykonany jest z kompozytów węglowych o średniej zawartości węgla, natomiast pióro z przypominających plastik poliwęglanów. Ma to dobrą praktyczną cechę, ponieważ materiał ten jest dość odporny na obicia o twarde przedmioty, np. kamienie na dnie. Wiosło jest wyczuwalnie lżejsze od dowolnego aluminiowego modelu, jednak pod względem wagi, głównie przez cięższą konstrukcję pióra, nie może się równać z w pełni carbonowym pagajem. Na plus trzeba zaliczyć dołączany do kompletu worek na wiosło.

lm

Dolna część wiosła łączona jest ze środkową rurką metalowym pinem, łącznie dodatkowo usztywnia plastikowa obejma o regulowanym zacisku. Górna, wysuwana rurka z rączką, blokowana jest samą plastikową obejmą. Zaletą tego rozwiązania jest możliwość bardzo dokładnej regulacji długości wiosła oraz większa szczelność konstrukcji (brak dziurek w rurce). Minusem – potrzeba regulowania co jakiś czas siły zapięcia, do czego służą dwie śrubki w obejmie, oraz ręczne (na oko) spasowania ułożenia rączki z linią pióra. Jeśli nie dokręcimy odpowiednio śrubek w zapięciu, górna część wiosła może nam się lekko okręcać podczas mocniejszego wiosłowania. Dlatego co parę sesji należy podejść do Kanoa ze śrubokrętem i wyregulować obejmę.

mr

Wiosłowanie pagajem Mistrala to czysta przyjemność. Wygodna rączka, bardzo trafnie dobrany kształt i rozmiar pióra oraz lekka, sztywna konstrukcja sprawiają, że mamy w rękach bardzo wygodne narzędzie do napędzania naszego supa. Najwięcej plusów pagaj zebrał za pióro, które jest doskonale dopasowane do rekreacyjnych potrzeb. Nie jest ani za ma małe, ani za duże, ale właśnie w sam raz –  świetnie nadaje się do dłuższych touringowych wycieczek, gdyż praca nim nie męczy, a jest bardzo efektywna. Do tego niezwykle równo prowadzi się w wodzie, co świadczy o dobrze opracowanym kształcie. Do pływania na falach mogłoby się przydać nieco większe pióro, ale do większości innych rekreacyjnych zastosowań jest wprost idealne. Nic dziwnego, że wiosło Mistrala cieszyło sporą popularnością wśród testerów.

Starboard Enduro Tufskin 151-211 cm

13692859_1751121188478412_864027172662857069_o

Enduro Tufskin wiele cech łączy z Mistralem Kanoa. Starboard również wymienia je jako swoje najbardziej popularne wiosło. Obydwa modele wyposażone są w identyczny typ zapięcia dolnej rurki oraz regulację górnej. Także posiadają zbliżoną konstrukcję kompozytowych rurek i pióra wykonanego z mocniejszego materiału. Pióro Starboarda jest jednak trochę bardziej miękkie i zupełnie inaczej wyprofilowane. Duży plus dla Starboarda za nadruki na górnej rurce, dzięki którym równe ustawienie rączki z położeniem pióra jest praktycznie automatyczne. Nie trzeba celować na oko, przymierzać, wystarczy tak ustawić górną rurkę, by nadrukowana na niej linia była po środku zaciskającej obejmy. Proste i przemyślane. Całość jest starannie wykonana i cieszy oko dopracowaną stylistyką Starboarda.

ls

Po wiośle Mistrala pagaj Enduro wydaje się generować odrobinę większą moc, jednak bardziej miękkie pióro wypływa na poczucie troszkę mniejszej sztywności całego wiosła. Prowadzenie w wodzie też nie jest aż tak równe, ale po chwili przyzwyczajenia szybko cieszymy się wydajnym i komfortowym wiosłowaniem. Większa moc pióra sprawia, że pagaj Starboarda ma podobnie wszechstronny charakter, ale troszkę bardziej ukierunkowany w stronę szybszego przyspieszania niż długiego utrzymywania jednostajnej prędkości. Czyli w sam raz, gdy chcemy spróbować zabawy na falach!

sr

Starboard Enduro Tufskin to uniwersalne wiosło kompozytowe, które zapewni nam duży skok jakościowy po przejściu z aluminiowego pagaja. Spisze się równie dobrze na spokojnym jeziorze, rzece, jak i na falach. Staranne wykonanie, mocna 3-częściowa konstrukcja i atrakcyjna cena są dodatkowymi atutami tego udanego modelu.

Vandal Carbon 3 Section 180-220 cm

13497893_1737411983182666_1453233878314835948_o

W pełni węglowa konstrukcja momentalnie wyróżnia Vandala na tle kompozytowych modeli. Super lekkie (prawie 2x lżejsze od aluminiowego modelu o tej samej długości), z węglowym piórem, sprawia najbardziej PRO wrażenie. Dopiero bliższe oględziny zdradzają jego bardziej rekreacyjny charakter. W jako jedynym wiośle w teście łączenie dolnej rurki nie jest usztywniane obejmą, co z jednej strony zmniejsza wagę całości, ale też powoduje minimalnie większe luzy na łączeniu. Górna rurka blokowana jest zatrzaskiem z pinem – patent znany z windsurfingowych bomów. Nie musimy się tutaj martwić o spasowanie rączki z resztą wiosła, ale też istnieje większe ryzyko, że do środka rurki wleci nam woda (z drugiej strony – łatwiej z niej wyleci) Czysto węglowe pióro Vandala jest wyraźnie szersze od pozostałych, co przekłada się na charakter wiosła.

lv

Pagaj Vandala generował zdecydowanie największą moc, był nie tylko najlżejszy ale też zadziwiająco sztywny. Nie wszystkim aż taka sztywność przypadła do gustu, ale testerzy lubiący najbardziej dynamiczne wiosłowanie z chęcią wybierali właśnie ten model. Dzięki najlepszemu z testowanych wioseł przyspieszeniu, Vandal znakomicie spisywał się na morzu. Duża moc i najlżejsza konstrukcja znacznie ułatwiały łapanie fal. W zastosowaniach touringowych oceny testerów były już podzielone. Lżejsze osoby wolały bardziej elastyczne wiosła z mniejszą mocą pióra, ciężsi superzy, lubiący konkretne odepchnięcie od wody, chętnie sięgali po Vandala.

wr

Vandal Carbon 3 Section jest  tylko trochę droższy od pozostałych wioseł w teście, ale zdecydowanie wyróżnia się lekkością, sztywnością i charakterem. Świetny wybór dla osób szukających podróżnego, taniego wiosła o jak najlżejszej wadze i maksymalnej sztywności. Musicie tylko być zdecydowani na taki charakter szerokiego pióra, które co prawda zapewnia większą moc wiosłowania, ale też wymaga zaangażowania większej energii.

razem2

Wiosła udostępniły sklepy:

www.easy-surfshop.pl (Mistral, Vandal)

www.hydrosfera.pl (Starboard)

Powiązane tematymistralpaddlestarboardsuptestvandalwiosławiosło
Subscribe
Login
Powiadom o
guest
guest
2 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
trackback
Test wioseł Mistral Kanoa i Vandal Carbon 3 Section
8 lat temu

[…] Cały test przeczytacie na stronie Supsurfer.pl […]

0
Odpowiedz
trackback
SUP paddles test: Mistral Kanoa and Vandal Carbon 3 Section – News from EASY / SURF
8 lat temu

[…] Read the entire test on Supsurfer.pl […]

0
Odpowiedz
Testy
26/07/2016
Krzysztof Mruk

Redaktor Supsurfer.pl

Powiązane tematymistralpaddlestarboardsuptestvandalwiosławiosło

Więcej z działu Testy

  • więcej
    Oxygen Touring 12’6”

    W ubiegłym roku sklep Hydrosfera wprowadził na polski rynek nową markę pompowanych desek – Oxygen SUP. Jej kolekcja składa się czterech...

    Krzysztof Mruk 18/01/2025
  • więcej
    UONE Touring 2024

    Jaką deskę do touringu najlepiej wybrać? Krótszą i szeroką, czy klasyczny model 12’6”? A może pójść na...

    Krzysztof Mruk 16/11/2024
  • więcej
    Jobe Neva 12’6”

    Po touringowym modelu Duna 11’6” i allroundowym Mira 10’ mieliśmy okazję sprawdzić, jak pływa kolejny SUP marki Jobe....

    Krzysztof Mruk 21/08/2024
  • więcej
    Starboard iGO 10’8”x33” DL

    Drugim bestsellerem Starboarda w nowej technologii Deluxe Lite, którego udało nam się testować, jest allorundowy model iGO 10’8×33”....

    Krzysztof Mruk 14/08/2024
  • więcej
    Starboard Touring M 12’6”x30” DL

    W tegorocznej ofercie Starboarda pojawiła się premierowa linia pompowanych desek Deluxe Lite, zastępująca dotychczasowe modele ZEN. To zupełnie...

    Krzysztof Mruk 08/08/2024
  • więcej
    Super 10’6” Light

    Czy tania deska SUP może być dobra? Sprawdziliśmy na przykładzie allrounda polskiej marki SUPer, który w tym...

    Krzysztof Mruk 05/08/2024
  • więcej
    Shark Touring 12’6”x30”x5”

    Deska touringowa dla lżejszych osób, którym zależy na wyższej prędkości i dłuższym ślizgu po wodzie – tak...

    Krzysztof Mruk 24/07/2024
  • więcej
    E-foil – loty na elektrycznej desce

    O E-foilu, czyli deskach z hydrofoilem, napędzanych elektrycznym silniczkiem, usłyszeliśmy pierwszy raz jakieś dwa lub trzy lata temu....

    Krzysztof Mruk 11/07/2024
Przewiń więcej
Tap
  • Popularne

  • Najnowsze

  • Komentarze

  • Noc Kupały na SUPach nad Jeziorem Powidzkim
    Aktualności05/04/2025
  • Starboard Air Foil Learner – 4 w 1
    Aktualności14/03/2025
  • Bezpieczne SUPowanie: 10 najczęstszych urazów i jak ich uniknąć
    Porady18/04/2025
  • Wiosło do SUP foila
    Aktualności26/03/2025
  • Szczelność zaworu w desce SUP
    Porady03/04/2025
  • Starboard Gen R w nowym wydaniu
    Aktualności16/05/2025
  • Perfekcyjny start z plaży według Connora Baxtera
    Porady08/05/2025
  • Sensacyjny debiut Hanny Kamińskiej w Pucharze Świata SUP
    Aktualności05/05/2025
  • Nowe rozwiązanie chroniące wiosła SUP
    Aktualności28/04/2025
  • Bezpieczne SUPowanie: 10 najczęstszych urazów i jak ich uniknąć
    Porady18/04/2025
  • Andrzej :

    Witam ! Lecę na Dominikanę we wrześniu i poszukuje w…

  • artur :

    Piękna rzeka!

  • Tomcio :

    Niedawno byłem świadkiem sytuacji, gdzie z supa opartego o ławkę…

  • Mario :

    Najslabsze deski na rynku RAPID nazwa zapożyczona od FANATICA(2017) i…

Facebook

Supsurfer.pl

Polski SUP magazyn o surfingu z wiosłem - najszybciej rozwijającym się sporcie wodnym na świecie!

TAGI

sup film regaty test starboard foil porady surfing itiwit deska decathlon 2019 fanatic deski zawody 2020 mistral 2018 kołobrzeg 2021 zima 2016 aztron spływ odra 2017 2025 uone mistrzostwa świata 2022 szczecin red paddle aqua marina wiosło rrd wyprawy race 2024 ICF planet baltic sup race
  • Popularne

  • Najnowsze

  • Komentarze

  • Nowe rozwiązanie chroniące wiosła SUP
    Aktualności28/04/2025
  • Sensacyjny debiut Hanny Kamińskiej w Pucharze Świata SUP
    Aktualności05/05/2025
  • Perfekcyjny start z plaży według Connora Baxtera
    Porady08/05/2025
  • Starboard Gen R w nowym wydaniu
    Aktualności16/05/2025
  • Starboard Gen R w nowym wydaniu
    Aktualności16/05/2025
  • Perfekcyjny start z plaży według Connora Baxtera
    Porady08/05/2025
  • Sensacyjny debiut Hanny Kamińskiej w Pucharze Świata SUP
    Aktualności05/05/2025
  • Nowe rozwiązanie chroniące wiosła SUP
    Aktualności28/04/2025
  • Andrzej :

    Witam ! Lecę na Dominikanę we wrześniu i poszukuje w…

  • artur :

    Piękna rzeka!

  • Tomcio :

    Niedawno byłem świadkiem sytuacji, gdzie z supa opartego o ławkę…

  • Mario :

    Najslabsze deski na rynku RAPID nazwa zapożyczona od FANATICA(2017) i…

Copyright © 2022 Supsurfer.pl | Zapoznaj się z POLITYKĄ PRYWATNOŚCI serwisu Supsurfer.pl

Mistral Spirit 12’6”
Lokahi WE 10′
wpDiscuz
Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.Zgoda